Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Initiative university environment as the mechanism of personnel management in transformation context

Abstract

The article describes the experience of creating environment oriented towards development and self -realization of staff with high potential within the framework of International competitiveness upgrading program at National Tomsk State Research University (Project TOP 5/100). The aim of the arti- cle is to present the results of activities related to creating university initiative environment. Theoretical justification of conducted changes includes analyzing the problems of university transformation management and the role of academic and pedagogical staff in this process. It is mentioned that transformation process complicates change management at the university which leads to creation and development of its environment. It is suggested to use anthropological approach to change management and personnel management at the university where environment acts as one of important management resources. The article provides examples of the analysis of the notion "environment" which draws the difference between the environment as a set of contexts; as human attitude; as activity object; as opportunity realized through a certain subject. University environment for managing high potential personnel is viewed not only as creating a set of conditions but as provision of opportunities for action that would facilitate discovering and developing personal and professional potential. The article presents a case on developing university initiative environment that describes organization of grant competition for initiative projects, creation of expert and consultant service for supporting those projects and communicative grounds for discussing changes at the university, using shared management formats. The authors point out that initiative environment facilitates attracting and developing high potential personnel. The novelty of the article is in justification and description of anthropologic approach use in creating initiative environment oriented towards high potential personnel.

About the Authors

E. A. Sukhanova
National research Tomsk state university Moskow state
Russian Federation


T. M. Kovaleva
Pedagogical university
Russian Federation


A. O. Zotkin
National research Tomsk state university Moskow state
Russian Federation


References

1. Лапин Н. И. Социокультурная трансформация России: либерализация versus традиционализация // Журнал социологии и социальной антропологии. 2000. Т. 3. № 3. С. 32-39.

2. Ядов В. А. Современная теоретическая социология как концептуальная база исследования российских трансформаций: курс лекций для студентов магистратуры по социологии. Изд. второе, исправл. и дополн. - СПб.: Интерсоцис, 2009. - 138 c.

3. Бауман З. Индивидуализированное общество / пер. с англ. под ред. В. Л. Иноземцева. - М.: Логос, 2005. - 390 с.

4. Заславская Т. И. Социетальная трансформация российского общества: Деятельностно-структурная концепция. - М.: Дело, 2003. - 568 с.

5. Петрова Г. И., Ершова И.А., Зоткин А. О. Исследовательский университет versus университет классический? // Вестник Томского государственного университета. - 2014. - № 386. - С. 59-63.

6. Иконникова Н. К. Социальный и культурный аспекты коммуникативного взаимодействия // Вопросы социальной теории. - 2009. Том III. Вып. 1 (3). - С. 158-168.

7. Бажуков В. И. Антропологический подход к исследованию человека, культуры, общества // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. - 2007. - № 3. - С. 92-104.

8. Ковалева Т. М. Антропологический взгляд на современную дидактику: принцип индивидуализации и проблема субъективности // Педагогика. - 2013. - № 5. - С. 51-56.

9. Лапин Н. И. Антропосоциетальный подход // Журнал социологии и социальной антропологии. - 2006. - Т. 9. - № 3. - С. 25-42.

10. Романов П. В. Социальная антропология организаций: учебное пособие. Саратов: СГТУ, 1999. - 89 с.

11. Маркович Д. Ж. Социальная экология. - М.: Просвещение, 1991. - С. 41.

12. Щедровицкий Г. П. Система педагогических исследований (методологический анализ) // Педагогика и логика. - М.: Касталь, 1993. - С. 106.

13. Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию: пер. с англ. / общ. ред. и вступ. ст. А. Д. Лог-виненко. - М.: Прогресс, 1988. - 464 с.

14. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 4. Детская психология / под ред. Д. Б. Эльконина. - М.: Просвещение, 1984.

15. Леонтьев А. Н. Учение о среде в педологических работах Л. С. Выготского // Психологическая наука и образование, 1998. - № 1. - С. 5-21.

16. Ковалева Т. М., Жилина М. Ю. Среда и событие: к дидактике тьюторского сопровождения // Новые ценности образования [Электронный ресурс]. URL: http://www.values-edu.ru/?p=219.

17. Galazhinsky E., Prozumentova G., Change Management in the Context of Transformation of Classical University/Higher Education in Russia and Beyond/№ 1/Spring 2014. C. 25-27.

18. Кларк Б. Р. Поддержание изменений в университетах. Преемственность кейс-стади и концепций. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2011. - 308 с.


Review

For citations:


Sukhanova E.A., Kovaleva T.M., Zotkin A.O. Initiative university environment as the mechanism of personnel management in transformation context. University Management: Practice and Analysis. 2016;(1):90-97. (In Russ.)

Views: 525


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)