Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Managing professional and qualifioational structure of higly qualified research personnel

Abstract

In order to solve tasks related to managing highly qualified scientific personnel we need to have quantitative figures for such specialists in terms of territories, types of economic activities, affiliation and scientific specialization. Statistical reporting system does not have required data in necessary detail. Specific feature of thesis research allows for suggesting a corellation between professional and qualificational structure of personnel with candidate and doctoral theses and professional and qualificational structure of specialists working in the same environment. In order to test this hypothesis we used data on the number of candidate and doctoral theses defended during 2009-2014; number of staff members with academic degrees at higher educational institutions under the supervision of Ministry for Eucation and Science; number of specialists with academic degres in different branches in academic institutions. Analysis of share of specialists with candidate and doctoral degrees according to academic branches and share of candidate and doctoral degree holders at educational institutions under the supervision of Ministry for Education and Science has demonstrated such correlation. The same analysis was conducted for researchers from scientific organizations: institutes of Academy of Sciences, research institutions, design agencies, scientific and manufacturing structures and companies. Therefore a hypothesis of correlation between the structure of thesis defense structure and the professional and qualificational structure of personnel in these organizations was proven. Therefore on the basis of theses defense structure we can recreate professional and qualificational structure of staff members with academic degrees on the basis of integral meaning of their numbers. We calculated the share of staff members of all higher educational institutions in the Russian Federation and those institutions under supervision of the Ministry for Health Care and Ministry for Agriculture according to quantitave structure degree holders working in those structures. Suggested methods allow for evaluating academic potential of the region. Knowing the number of candidates and doctors of science in the region according to the population census, the structure of theses holders employed at organizations of the region we can get absolute numbers for candidates and doctors in each scientific specialization. As an example we made calculations for two regions of the Russian Federation: Republic of Tatarstan and Krasnodar region. Recreated professional and qualificational structure allows for evaluating scientific potential of the territory, prognosticating the need for highly qualified scientific personnel and is a basis for forming enrollment reference numbers for postgraduate courses in terms of branches and territories. The article is of interest for researchers and practitioners in the field of highly qualified scientific personnel management.

About the Authors

V. A. Gurtov
Petrozavodsk State University
Russian Federation


M. Y. Nasadkin
Petrozavodsk State University
Russian Federation


L. V. Schegoleva
Petrozavodsk State University
Russian Federation


References

1. Анализ подготовки высококвалифицированных кадров в вузах Минобрнауки России / Дмитриев Г. И., Законников Е. А., Куликов Д. Ю., Мейев В. А. // Известия СПбГЭТУ «ЛЭТИ». 2014. № 9.

2. Анализ состояния и развития кадрового потенциала в научной сфере Санкт-Петербурга / Давидюк С. Ф., Давидюк Е. П., Дмитриев Г. И., Мейев В. А. // Известия СПбГЭТУ «ЛЭТИ». 2013. № 10. С. 40-42.

3. Аттестация кадров высшей научной квалификации. По результатам деятельности сети диссертационных советов за период 2008-2013 годы / под ред. Н. И. Аристера, С. И. Пахомова и др. СПб: Изд-во СПбГЭУ, 2015. 1187 с.

4. Беляков С. А., Федотов А. В. О концепциях развития системы воспроизводства научных кадров // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 3. С. 27-40.

5. Гохберг Л. Кадровый потенциал российской науки // Высшее образование в России. 2002. № 4. С. 8-21.

6. Гуртов В. А., Пенние И. В., Мелех Н. В. Анализ деятельности системы аспирантуры как основного института подготовки кадров высшей научной квалификации // Университетское управление: практика и анализ. 2011 № 2. С. 64-70.

7. Гуртов В. А., Щеголева Л. В. Публикационная активность членов диссертационных советов в 2012 году // Университетское управление: практика и анализ. 2013. № 5. С. 97-110.

8. Индикаторы науки: 2015: статистический сборник / Н. В. Городникова, Л. М. Гохберг, К. А. Дитковский и др.; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ, 2015. 320 с.

9. Кадры высшей научной квалификации. Подготовка, аттестация, информационное сопровождение / под ред. Н. И. Аристера и др. СПб.: Изд-во СПбПУ, 2015. 170 с.

10. Мониторинг научных кадров высшей квалификации, Приоритетные направления развития: экономика, 2012 г. [Электронный ресурс]. URL: http://www.hse.ru/org/ projects/75819329 (дата обращения: 31.09.2014).

11. Научный потенциал вузов и научных организаций Министерства образования и науки Российской Федерации: 2013: информ.-аналит. сборник / Белоклоков Е. И., Воронов Ю. В., Законников Е. А., Кутузов В. М., Ладный А. О., Мейев В. А., Шестопалов М. Ю. СПб.: СПбГЭТУ «ЛЭТИ»., 2014. 210 с.

12. Обзор деятельности сети диссертационных советов в 2014 году: аналитический доклад / С. И. Пахомов, И. А. Шишканова, В. А. Гуртов. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2015. 140 с.

13. Погорелов Ф., Соколов М. Академические рынки, сегменты профессии и интеллектуальные поколения: фрагментация петербургской социологии // Журнал социологии и социальной антропологии. 2005. № 8. С. 76-92.

14. Подготовка кадров высшей квалификации в вузах Министерства образования Российской Федерации: 2013: информ.-аналит. сборник / Белоклоков Е. И., Воронов Ю. В., Дмитриев Г. И., Законников Е. А., Кутузов В. М., Ладный А. О., Мейев В. А., Шестопалов М. Ю. СПб.: СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2014. 102 с.

15. Российские ученые: штрихи к социологическому портрету / Гохберг Л. М., Китова Г. А., Кузнецова Т. Е., Шувалова О. Р. 2010. М.: ГУ - ВШЭ. 140 с.

16. Сенашенко В. С. О некоторых проблемах подготовки кадров высшей квалификации // Высшее образование в России. 2013. № 4. С. 54-58.

17. Тенденции на рынке труда в условиях влияния на экономику России мирового кризиса и роль системы профессионального образования в кадровом обеспечении перспективных рынков труда в послекризисный период / Гуртов В. А., Князев Е. А., Питухин Е. А., Серова Л. М., Сигова С. В., Юренко Н. А., под ред. В. А. Гуртова. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2009. 107 с.

18. Филиппов В. М., Савицкая Н. Присуждение ученых степеней - на совести диссертационных советов // Экономика образования. 2014. № 4. С. 7-11.

19. Шматко Н. А. Научный капитал как драйвер социальной мобильности ученых // Форсайт. 2011. Т. 5, № 3. С. 18-32.

20. Щеголева Л. В., Пахомов С. И., Гуртов В. А. Обобщенный портрет академического диссертационного совета // Вестник Российской академии наук. 2015. Т. 85, № 3. С. 218-223.


Review

For citations:


Gurtov V.A., Nasadkin M.Y., Schegoleva L.V. Managing professional and qualifioational structure of higly qualified research personnel. University Management: Practice and Analysis. 2015;(3):45-56. (In Russ.)

Views: 463


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)