Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Evaluating the costs of upgrading the rating of higher educational institution

Abstract

This article is a research one and is aimed at: а) demonstrating logical links between the growth of international university ratings, education quality and country success; b) design methods of university rating growth cost calculation and c) give university managers a tool for possible alterations in rating improvement strategies and prognosticating the costs of it. In order to achieve the first target we used logical analysis: creation of logical links between improving quality of education, univeristy rating growth, country performance and other factors. In order to achieve the second aim we used a) methods of performance criteria decomposition for "university competitiveness level" and logical method of analysing links between this criteria and the cost of rating improvement; b) induction method: transfer from single average effort to the cost of university rating improvement. The third aim is practical and is a consequence of achieving the second aim. In order to provide foundation for article results authors conducted analysis of positive and negative aspects of each of the two suggested methods of defining costs of rating improvement with the aim of identifying the most perspective one. Authors demonstrate the impossibility of finding a simple solution by means of creating one-factor mathematical and statistical model for costs of improving university international rating. Limitations to the conducted research are as follows: a) in order to use the first suggested method you need to make efforts in objective formation of similar universities pool; b) in order to use the second method you need certain amount of time to accumulate data on university participation in development program. Practical importance of the research is that university managers get a tool for defining and altering university development strategy; prognosticate costs of university development; designing different models of costs spread for perspective years; the choice of optimal development strategy with minimal costs. Novelty and originality of the article is in the following aspects: a) new task setting (calculating university rating improvement costs); b) two new original fundamentally diferent approaches and methods of solving that task; c) introduction of new notions: "university competitiveness level", "single average (very average) university effort in rating improvement per one position, coefficient of efforr increase depending on the number of competing universities; effort decrease depending on university starting point; university ambitions decrease; overcoming solid leading group".

About the Authors

Y. B. Klyuev
Ural Federal University named after the President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


D. G. Sandler
Ural Federal University named after the President of Russia B. N. Yeltsin
Russian Federation


References

1. Белов А. В., Золотов А. В. Экономические аспекты деятельности университетов в Японии. // Вопросы образования. 2014. Т. 3. С. 30-53.

2. Вузы на перепутье. Наука и технология России [Электронный ресурс]. URL: http://www.strf.ru/material.aspx?CatalogId=221@d_no=46265 (дата обращения: 18.11.2014).

3. Исследовательские университеты: американская исключительность? / пер. с англ. Н. Микшиной // Вопросы образования. 2014. Т. 2. С. 8-19.

4. Клюев Ю. Б., Сандлер Д. Г. Анализ стратегических целей вуза // Университетское управление: практика и анализ. 2014. Т. 1. С. 6-17.

5. Комментарии к эссе Майкла Барбера, Кейтлин Донелли, Саада Ризви «Накануне схода лавины. Высшее образование и грядущая революция» / Филонович С. Р. [и др.] // Вопросы образования. 2013. Т. 3. С. 230-257.

6. Павлюткин И. В. Университеты, рейтинги и рынок: институциональные эффекты ранжирования в поле высшего образования // Вопросы образования. 2010. Т. 1. С. 25-41.

7. Различия в стандартах оценки успеваемости и финансирование университетов: опыт Италии / пер. с англ. Е. Покатович // Вопросы экономики. 2009. Т. 4. С. 82-106.

8. Салми Д., Фрумин И. Д. Как государства добиваются международной конкурентоспособности университетов: уроки для России // Вопросы образования. 2013. Т. 1. С. 25-68.

9. Салми Д., Фрумин И. Д. Российские вузы в конкуренции университетов мирового класса // Вопросы образования. 2007. Т. 3. С. 5-45.

10. Сацик В. Н. Детерминанты глобальной конкурентоспособности университетов: в поиске эффективной стратегии развития высшего образования на Украине // Вопросы образования. 2014. Т. 1. C. 134-161.

11. Семинар «Актуальные исследования и разработки в области образования «Образование в 2013 году. Тенденции и вызовы. Сбываются ли прогнозы?» / Абанкина И. В. [и др.] // Вопросы образования. 2012. Т. 4. С. 213-237.

12. Современные тенденции в финансировании высшего образования США / пер. с англ. Н. Микшиной // Вопросы образования. 2012. Т. 3. С. 5-29.


Review

For citations:


Klyuev Y.B., Sandler D.G. Evaluating the costs of upgrading the rating of higher educational institution. University Management: Practice and Analysis. 2015;(3):21-36. (In Russ.)

Views: 431


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)