Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

Accessibility of higher education for Russian population: what show the results of the researches?

Abstract

In the first part of the article there are presented researches that focused on impact analysis of social and economic differentiation of population on accessibility of higher education. The second part of the article represents works where the main subjects are institutional factors that influence differences in opportunities of getting higher education for all sorts of categories. And finally in the third part of the article there are presented digests of the projects devoted to peculiarities of the problems of accessibility of higher education for separate social and territorial groups: inhabitants of national autonomy of Russian Federation, disabled, immigrants.

About the Author

S. V. Shiskin
Независимый институт социальной политики
Russian Federation


References

1. Основные итоги Всероссийской переписи населения 2002 года / Госкомстат РФ. М., 2003 г.

2. Белая книга российского образования. М.: Изд-во МЭСИ, 2000; Образование в Российской Федерации: Стат. сб. Мин-во образования РФ, ГУ-ВШЭ, ЦИСН, М., 2003.

3. Полетаев А.В., Савельева И.М. Спрос и предложение услуг в сфере среднего и высшего образования в России. М., 2001

4. Россия в цифрах. 2003: Крат. стат. сб./ Госкомстат РФ. М., 2003.

5. Сатаров Г. Диагностика российской коррупции: социологический анализ: (Краткое резюме доклада). М.: Фонд ИНДЕМ, 2002; Мониторинг экономики образования. Коррупция в системе образования. Информ. бюлл., 2004, №4.

6. Константиновский Д.Л., Красильникова М.Д., Малева Т.М. и др. Анализ доступности высшего образования. Программа исследований / Проблемы доступности высшего образования. Препринт WP3/2003/01/ Отв. ред. С.В. Шишкин. Независимый институт социальной политики. М., 2003. С. 171-191.


Review

For citations:


Shiskin S.V. Accessibility of higher education for Russian population: what show the results of the researches? University Management: Practice and Analysis. 2005;(1):80-88. (In Russ.)

Views: 449


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)