Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

MODELING A TRAJECTORY FOR ECONOMIC FACULTIES DEVELOPMENT IN TECHNICAL UNIVERSITIES UNDER THE CONDITIONS OF ECONOMY DIGITALIZATION

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.05.052

Abstract

Rapid changes in modern society and technological reality define significant difficulties in forming the development trajectory of technical universities. More and more discussions on the prospects for the economic faculties development in technical universities break out because of the most uncertainly indicated medium-term demand for economic and management specialties. An interdisciplinary approach becomes important not only in theoretic studies, but also for university graduates’ practical skills. The purpose of this paper is to justify the need and to work out a new model of economic faculties development in technical universities according to today’s economic and social demands. The article presents a critical theoretical and methodological analysis of Russian and foreign literature. The materials of the research are statistic, survey, and questionnaires data. There have been used methods of system analysis, of management theory, and of statistical data processing. The analysis showed, firstly, the increasing need for specialists in economic and management spheres providing the quality of human capital; secondly, existing qualification gaps between the professional competencies provided by universities and those required by employers; thirdly, the necessity to coordinate the interests of the four members of the labour market - state, employers, educational organizations, and students. The developed model is based on the principles of interdisciplinarity, universality, practical orientation, and takes into account modern economy digitalization requirements, as well as state educational and professional standards. Unlike other models, this one determines the main directions of economic faculties development, justifies the need for educational programmes for them to be oriented, and identifies the targeted competencies of students and teachers. The practical significance of the research is in the developed model results application, which makes it possible to improve the quality of the education in the spheres of economics and management, therefore increasing the efficiency of education and research in technical universities.

About the Author

E. V. Orlova
Ufa State Aviation Technical University
Russian Federation


References

1. Ануфриева Ю. В. Профессиональная подготовка студентов экономического профиля в условиях модернизации высшего образования // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 1 (68). С. 175-177.

2. Дадалко В. А., Соловкина Е. Д. Компетенции для цифровой экономики и трансформация образовательной системы в условиях VI экономического уклада // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2018. Т. 14. № 5 (362). С. 913-926.

3. Manuelli R. E., Seshadri A. Human Capital and the Wealth of Nations, American Economic Review, 2014, no. 104 (9), pp. 2736-2762.

4. Tarhan B. A., Samani M. O., Samani H. Modernization, nationalization, globalization: Turkish Higher Education and Academics with a Perspective on the Problem of Identity, Quality and Quantity, 2017, vol. 17, pp. 1-13.

5. Pruel N., Tarando E., Ovsiannikov V., Mishalchenko Y., Malinina T., Borisov A. Economic priorities of Russian State University Education in the Light of the Bologna Process, Journal of Applied Economic Science, 2017, vol. 12, no. 8, pp. 2429-2441.

6. Zhu T.-T., Peng H.-R., Zhang Y.-J. The Influence of Higher Education Development on Economic Growth: Evidence from Central China, Higher Education Policy, 2018, vol. 31, no. 2, pp. 139-157.

7. Karpova N. K., Uvarovskyb А. Р., Mareevc V. I., Petrovac N. P., Borzilovc Y. P. Methodological Features of Educational System Modernization in the Context of the «Economy of Knowledge», International Journal of Environmental & Science Education, 2016, vol. 11, no. 18, pp. 11227-11237.

8. McGowan A., Andrews D. Labour Market Mismatch and Labour Productivity: Evidence from PIAAC Data, OECD Economics Department Working Papers, 2015, no. 1209, available at: http://dx.doi.org/10.1787/5js1pzx1r2kb-en (accessed: 22.10.2018).

9. Deming D. The Growing Importance of Social Skills in the Labor Market, NBER Working Paper, 2015, no. 21473.

10. Skills for a Digital World: Report of OECD, 2016, available at: https://www.oecd.org/els/emp/Skills-for-a-Digital-World.pdf (accessed: 22.10.2018).

11. Белова О. В. Профессионально-общественная аккредитация - новая надежда // Образовательные технологии. 2015. № 1. С. 47-58.

12. Шейнбаум В. С. Задачи высшей школы в становлении и развитии системы независимой оценки инженерных квалификаций применительно к ТЭК // Инженерное образование. 2018. № 23. С. 10-21.

13. Труд и занятость в России. 2017: Стат.сб. M.: Росстат, 2017. 261 c.

14. Исследования от HeadHunter. [Электронный ресурс]. URL: https://hh.ru/article/research (дата обращения: 20.10.2018).

15. Рейтинги профессий. [Электронный ресурс]. URL: https://moeobrazovanie.ru (дата обращения: 20.10.2018).

16. Атлас новых профессий. М.: Сколково, 2014. 168 с. [Электронный ресурс]. URL: http://www.skolkovo.ru/public/media/documents/research/sedec/SKOLKOVO_SEDeC_Atlas.pdf (дата обращения: 26.10.2018).

17. Россия 2025: от кадров к талантам. Доклад BCG. Москва, 2017.70 c.

18. Килина А. А., Тукова Е. А. Перспективы развития экономического факультета в технических вузах // Педагогический опыт: теория, методика, практика. 2016. № 4. С. 95-97.

19. Долженко Р. А. Анализ рынка труда в сегменте «управление персоналом» // ЭКО. 2018. № 48 (8). С. 161-179.

20. Сенашенко В. С., Макарова А. А. Образовательная гибридизация как инструмент модернизации системы высшего образования // Alma mater (Вестник высшей школы). 2017. № 1. С. 11-15.

21. Kim T., Cho J. Y., Lee B. G. Evolution to Smart Learning in Public Education: a Case Study of Korean Public Education, Open and Social Technologies for Networked Learning, 2013.

22. Putilov A. V., Bugaenko M. V., Timokhin D. V. Revisiting the Modernization of the Educational Process IT Component in Russia on the Basis of the Model of «Economic Cross», AIP Conference Proceedings, 2017, vol. 1797, DOI: 10.1063/1.4972434.

23. Попова Е. П. Организационное развитие вузов и снижение эффективности организационной деятельности // Вестн. Волгогр. гос. ун-та. Сер. 7, Филос. 2015. № 3 (29). С. 162-167.

24. Стратегии развития российских вузов: ответы на новые вызовы / под науч. ред. Н. Л. Титовой. М.: МАКС Пресс, 2008. 668 с.

25. Шендерова С. В. Реформа высшего образования и условия преподавания экономических дисциплин. [Электронный ресурс]. URL: http://ecsocman.hse. ru/data/615/646/1219/Shenderova.pdf (дата обращения: 22.10.2018).

26. Родионова Л. И. Проблемы качества образования в условиях диссипативности образовательного пространства // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 594. С. 172-176.

27. Шастина А. Е. Потребность современного инженера в развитии организационно-управленческих компетенций // Теория и практика общественного развития. 2013. № 6.

28. Чигиринская И. В. Новые аспекты технического образования: экономическая компетентность инженера // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2008. № 6. С. 76-79.

29. Альшуллер Г С. Найти идею: Введение в ТРИЗ-теорию решения изобретательских задач. М.: Альпина Паблишерз, 2010.

30. Лихолетов В. В., Годлевская Е. В. О системно-философском и инструментальном базисе элитной подготовки будущих инженеров // Инженерное образование. 2018. № 23. С. 45-54.

31. Блинов А. М., Овчинникова Е. Н., Быкова О. Г. Инженерная этика выпускников технических вузов // Инженерное образование. 2018. № 23. С. 169-175.

32. Яковлева Т. А. Востребованность организационно-экономических компетенций инженеров // Ученые записки Комсомольского-на-Амуре государственного технического университета. 2016. № III-2 (27). С. 95-98.

33. Кочетков Г., Супян В. Роль университетов в формировании инновационной экономики регионов (опыт США и уроки для России). // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2010. № 1. С. 68-77.

34. Орлова Е. В. Механизмы принятия решений в многоагентных экономических системах: системно-синергетический подход: монография. Уфа: УГАТУ, 2016. 187 с.

35. Орлова Е. В. Методы, модели и алгоритмы управления многоагентными экономическими системами на принципах согласованности интересов: монография. Уфа: УГАТУ, 2016. 240 с.


Review

For citations:


Orlova E.V. MODELING A TRAJECTORY FOR ECONOMIC FACULTIES DEVELOPMENT IN TECHNICAL UNIVERSITIES UNDER THE CONDITIONS OF ECONOMY DIGITALIZATION. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(5):88-104. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.05.052

Views: 657


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)