Preview

University Management: Practice and Analysis

Advanced search

SEGMENTATION OF THE MARKET OF PRODUCTION, CREATION, DISTRIBUTION AND PRACTICAL USE OF KNOWLEDGE

https://doi.org/10.15826/umpa.2018.05.045

Abstract

The article conceptually analyzes the causes of the long-time conflict of state management with scientific and educational community and its organizations, as well as the reasons for their weak interaction with producers, employers, and taxpayers. The author sees these reasons in cognitive biases of knowledge extraction, creation, dissemination and practical use market participants’ expectations, including those of the universities. These distortions are ascertained and considered in the article from the standpoint of the result of any activity being socially significant only if it is equally or at least comparably acceptable for both its authors and those who use this result to achieve their goals. Within this consideration, there have been used modern ideas on the limited rationality of thinking when making decisions, as well as various data from the history of science concerning the evolution of its social role. The article contains a classification of segments (types) of scientific and educational activities. This classification might be of importance not only for a specialist in science and education, but also for their consumers, which makes these results socially meaningful. The classification given can serve as a methodological basis for eliminating distortions and harmonizing relations among the state, business, universities, scientific and educational communities, and taxpayers. This also implies a clear declaration of the expectations and obligations of all these parties, which should be enshrined in the legislative and regulatory framework of science and education management. This implies upgrading researchers, teaching staff and managers’ qualifications, especially in the sphere of overcoming communicative barriers.

About the Author

V. A. Antonets
National Research Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod
Russian Federation


References

1. РИА «Новости», Россия в 2017 году поставила вооружений на 15 миллиардов долларов [Электронный ресурс]. URL: https://ria.ru/defense_safety/20180207/1514113601.html (дата обращения: 07.11.2018).

2. Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс. пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 2007. 656 с.

3. Друкер П. Ф. Бизнес и инновации. пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 2007. 432 с.

4. Бэкон Ф. Сочинения в двух томах. 2-е испр. и доп. изд. М.: «Мысль», Т. 2. 1978, 593 с.

5. Аристотель. Сочинения. В 4 т. М.: Мысль, Т. 2 (Органон). 1978, 688 с.

6. Крысин Л. П. Толковый словарь иноязычных слов. 3-е изд., доп. М.: Рус. яз., 2005. 1210 с.

7. Мокир Д. Просвещенная экономика. Великобритания и промышленная революция 1700-1850 гг. пер. с англ.- М.: изд. Института Гайдара, 2017. 787 с.

8. Мокир Д. Дары Афины. Исторические истоки экономики знаний., пер. с англ.- изд. Института Гайдара, 2012. 408 с.

9. Хикс Д., Теория экономической истории. М: НП Вопросы экономики, 2003. С. 184-188.

10. Антонец В. А., Нечаева Н. В., Осетрова О. Ю., Рябчиков А. П. Идентификация типовых участников рынка интеллектуальной собственности // Интеллектуальная собственность, промышленная собственность. 2008. № 2 С. 4-17.

11. Сеченов И. М. Автобиографические записки. изд. 4, изд. Нижегородского государственного университета им. Н. И. Лобачевского, 1997. 342 с.

12. Сахаров А. Д. Лионская лекция [Электронный ресурс]. URL: http://www.sakharov-archive.ru/Raboty/Rabot_77.html (дата обращения: 07.11.2018).

13. Первая советская атомная бомба [Электронный ресурс]. URL: http://www.vniief.ru/wps/wcm/connect/vniief/site/about/history/firstbomb/ (дата обращения: 07.11.2018).

14. Макларский Б.М. Современный мир глазами «зеленых». М.: Международные отношения, 1987. 228 с.

15. Шойерманн К., Шламп Х.-Ю., Пуль Я., Ферзек К., Беккер М. Обзор: правые националисты в Европе [Электронный ресурс]. URL: https://inosmi.ru/politic/20160606/236769206.html (дата обращения 07.11.2018).

16. Канеман Д. Думай медленно.. решай быстро. М.: АСТ, 2014. 653 с.

17. Талер Р., Касс Санстейн К. Архитектура выбора. [Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness] Манн, Иванов и Фербер, 2017. 240 с.

18. Антонец В. А., Нечаева Н. В., Осетрова О. Ю., Суркова А. С. Экономический контроль над технологиями: инструменты его установления // Интеллектуальная собственность, промышленная собственность. 2010. № 7. С. 4-13.

19. Антонец В. А., Левчук И. В., Осетрова О. Ю., Суркова А. С. Экономический контроль над технологиями: техническая полезность результатов НИОКР [Economic control over technology: technical utility of R & D results] // Интеллектуальная собственность, промышленная собственность. 2010. № 9, С. 30-39.

20. Merrill S. A. and Mazza A. - M. (ed.) Managing University Intellectual Property in the Public Interest. Washington, D.C.: THE NATIONAL ACADEMY PRESS, 2011. 118 p.

21. Merrill S. A. and Mazza A. - M. (ed.) Managing University Intellectual Property in the Public Interest [Электронный ресурс]. URL: https://www.nap.edu/catalog/13001/managing-university-intellectual-property-in-the-public-interest (дата обращения: 07.11.2018).

22. Инновационный менеджмент: учебник и практикум для академического бакалавриата, ред. Антонец В. А., Бедный Б. И. М: Юрайт, 2016. 304 с.

23. Маркс К., Энгельс Ф. Соч. 2-е изд. М.: Государственное издательство политической литературы, 1961. Т. 25. Ч. 1. Маркс К. Капитал (III том) Гл. 48.

24. Шумпетер Й. Теория экономического развития: исследование предпринимательской прибыли, капитала, кредита, процента и цикла конъюнктуры. М.: Прогресс, 1982. 456 с.


Review

For citations:


Antonets V.A. SEGMENTATION OF THE MARKET OF PRODUCTION, CREATION, DISTRIBUTION AND PRACTICAL USE OF KNOWLEDGE. University Management: Practice and Analysis. 2018;22(5):9-21. (In Russ.) https://doi.org/10.15826/umpa.2018.05.045

Views: 953


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1999-6640 (Print)
ISSN 1999-6659 (Online)